آیا ریزش مو به یک قسمت دائمی از زندگی شما تبدیل شده است؟ نگران نباشید چون تنها نیستید! این مسئله برای بسیاری از مردم در سراسر جهان به یک مشکل عادی تبدیل شده است. ممکن است به دلیل عادت در شیوه زندگی ، ارثی باشد یا ناشی شود. اما علیرغم دلایل ، این یک مشکل جدی است و باید با دقت برطرف شود. ریزش مو هیچ مشکلی در سلامتی ندارد اما باعث می شود فرد نسبت به ظاهر وی بسیار آگاه باشد. اگر به تازگی تجربه ریزش مو را تجربه کرده اید ، در اینجا چند روش برای کاهش آن آورده شده است.

 
ریزش مو چیست؟
 
هر فرد روزانه چند رشته مو از دست می دهد. این یک اتفاق عادی است. اگر روزانه 10 تا 20 رشته مو از دست بدهید هیچ مشکلی وجود ندارد. معمولاً هر رشته مو 2-5 سال عمر دارد و پس از آن بطور خودکار سقوط می کند. اما اگر ریزش بیش از حد موهای کاملا رشد یافته و همچنین موهای جدید وجود داشته باشد ، یک مشکل جدی است.
 
هنگامی که ریزش مو به یک تهدید واقعی تبدیل می شود؟
اگر ریزش مو روزانه بیش از 100 پایه مو است (به خاطر داشته باشید که پس از شامپو زدن ممکن است به 250 مو افزایش یابد و طبیعی باشد)
در صورت وجود لکه های طاس قابل مشاهده و موها نازک می شوند
در صورت ریزش موهای جدید مو
 
دلایل ریزش مو چیست؟
دلایل زیادی برای آلوپسی یا ریزش مو وجود دارد.
 
آلرژی ، سموم ، مواد شیمیایی ، سوختگی ، صدمات و عفونت ها.
همچنین برخی از داروها مانند استروئیدهای آنابولیک می توانند مانند موهای نارسایی کلیه ، شیمی درمانی و پرتودرمانی باعث ریزش مو شوند.
حتی مصرف بیش از حد ویتامین ممکن است به ریزش مو منجر شود ، کمبود آهن ، کم خونی ، تیروئید ، تب یا حاملگی می تواند باعث ریزش مو شود.
ریزش مو همچنین می تواند نتیجه ای ایجاد کند که فرد به سفید شدن بیش از حد ، رنگرزی ، سفت شدن تیز ، خشک شدن ضربه یا استفاده از فرهای گرم القا شود.
انواع مختلف ریزش مو:
طاسی الگوی: این شکل رایج ریزش مو است که به دلیل عوامل ارثی رخ می دهد. اگر فردی طاسی در خانواده داشته باشد ، می تواند از این نوع آلوپسی رنج ببرد. عوامل ژنتیکی الگوی ریزش مو ، رشد آن ، سرعت وقوع ریزش مو و میزان ریزش مو را تعیین می کند.
آلوپسی آرئاتا: نوع دیگری از آلوپسی که به دلیل ژنتیک است
آلوپسی Scarripng: گاهی اوقات به دلیل التهاب بیش از حد ، فولیکول های مو آسیب دیده و باعث ایجاد جای زخم در خود پوست سر می شوند. این باعث ایجاد تکه های طاس و آلوپسی می شود. این التهابات ممکن است ناشی از چندین مشکل پوستی و بیماری باشد.
Telogen effluvium: هنگامی که بدن دچار تغییر ناگهانی می شود ، چرخه مو متوقف می شود یا مو شروع به ریزش می کند. دلایل تغییر ممکن است از استرس ، یک عمل جراحی اخیر ، بارداری ، داروهای خشن و تب ، استرس جسمی یا روانی باشد.
آلوپسی کششی: نوارهای برفی خوب به نظر می رسند و رواج دارند ، اما داشتن موهای زائد ممکن است باعث ریزش مو شود. هنگامی که مو به عقب کشیده می شود و یا محکم بافته می شود ، فشار زیادی روی فولیکول ها وجود دارد. به طور مرتب انجام این کار باعث ریزش موها می شود و در نتیجه باعث آلوپسی می شود.
انواع درمان ریزش مو:
 
انواع مختلف ریزش مو و همچنین آلوپسی وجود دارد. هر نوع با استفاده از انواع مختلفی از داروها قابل درمان است. اینها ممکن است داروهای خانگی ، آیورودیس ، هومیوپاتی ، آلوپاتیک ، طبیعی و همچنین محصولاتی از بازار باشد.
 
1. هومیوپاتی برای درمان ریزش مو:
 
هومیوپاتی یک روش دارویی محبوب است که به طور گسترده برای کنترل و رفع مشکلات ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد. این به عنوان یک روش ایمن برای متوقف کردن یا حداقل کنترل ریزش مو پذیرفته شده است. براساس وب سایت دکتر Batras ، حدود 45 میلیون مرد و 20 میلیون زن در هند وجود دارند که تحت تأثیر مشکلات ریزش مو قرار گرفته اند. همچنین گزارش می دهند که در پنج سال گذشته موارد ریزش مو 250 درصد افزایش یافته است. حتی افراد گروه سنی 16-25 سال نیز مبتلا شده اند.
 
هومیوپاتی برای درمان ریزش مو از ریشه استفاده می شود تا بسیار مؤثر باشد.
در کلینیک های دکتر Batra از هومیوپاتی برای درمان ریزش مو استفاده می شود. در ضمن معالجه بیماران ، با در نظر گرفتن ماهیت بیماری ، خلق و خوی ، حساسیت ها و غیره ، به هر فرد دارو داده می شود ، به طوری که این دارو برای هر فرد بهترین است.
مشخص شده است که Thuja occidentalis و seralulata Sabal قدرت مهار کننده های طبیعی DHT را دارند. به این ترتیب ریزش مو را کنترل و متوقف می کند. همچنین می تواند در بعضی موارد ریزش مو را معکوس کند. برای بهترین نتیجه ، توصیه می شود که شخصاً باید با یک متخصص مشورت کند.
 
[بخوانید: ریزش مو را از طریق هومیوپاتی کنترل کنید]
 
2. درمان طبیعی برای ریزش مو:
طبیعت منبع بسیار مهمی برای تغذیه است. از همان مرحله اول زندگی ، بسیاری از چیزهایی که برای زنده ماندن ضروری هستند ، به طبیعت وابسته ایم. ابتدایی ترین روش درمانی که توسط طبیع طبیعی انجام شده است ، مکمل های ویتامین است. مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن به رشد مو کمک می کنند. همچنین روغن دانه انگور یک راه عالی برای درمان ریزش مو است. برخی گیاهان نیز به عنوان یک روش عالی برای تحریک جریان خون در پوست سر دیده می شوند. اینها عصاره جینکو بیلوبا و زغال اخته هستند. همچنين مشخص شده است كه نخل اره براي ريزش مو بسيار مناسب است. استفاده از مخلوط روغن رزماری و روغن زیتون برای مو نیز مفید است. این یکی از بهترین روشهای درمانی برای ریزش مو است که تاکنون دنبال می شود. برای به دست آوردن نتایج مدتی طول می کشد اما اثرات متوقف است
مرجع:ثانیکالا